dilluns, 10 d’octubre del 2011

Documentar una mirada nova

A la sessió de seminari del 10 d'Octubre vam exposar les idees sobre el llibre "Documentar, una mirada nova". La nostra feina, era triar una d'aquestes històries i compartir-la amb la resta de les nostres companyes.


 Aquest és el meu treball:

Xarxa Territorial d’Educació Infantil a Catalunya (2009). Documentar, una mirada nova.
Barcelona:  Rosa Sensat, col·lecció Temes d’In-fàn-cia.

Cinc històries escollides:
1.       Imitació, representació o comprensió
He escollit aquesta història ja què trobo molt interessant com nens de gairebé tres anys siguin capaços de recrear el que veuen a casa. Com la ment humana és capaç de fer relacions, com d’un hàbit d’un adult creen un joc amb els companys de la classe.
2.       Conversar
Hem fascina la idea de pensar que dos infants de dos anys siguin capaços de mantindre una conversa, sense tenir adquirit el vocabulari adient, però tot i així utilitzen els recursos que tenen per saber explicar-se i comunicar entre ells. Amb un conte són capaços de crear una historieta nova amb algun amic, només necessiten dibuixo i poder-los relacionar amb algun vivència i seran capaços d’explicar-se i conversar.
3.       Una ombra, un peu o jo
Som persones, ens creem a través de les nostres vivències necessitem tocar veure i experimentar amb nosaltres mateixos, veure a un nen de només un any com l’intriga poder veure la seva ombra al terra com juga amb ella sense saber exactament que és simplement per poder experimentar amb ella i amb això descobreix que té un peu que l’inquieta i el toca l’agafa i així poc a poc es coneix el cos, coneixes a ell com a ser que és.
4.       Amb tots els sentits
Aprofitant diferents èpoques de l’any poder jugar amb els nens perquè coneguin els seus sentits, aprofitar i sortir a un altre ambient, poder conèixer en aquest cas un arbre, tocar-lo, olorar-lo, mirar-lo, veure les seves parts... I després fer que aquests nens il·lustrin el que ells han vist per veure la diferencia amb que cada nen pot veure les coses.
5.       Conflicte
Com moltes vegades els adults ens equivoquem pensant que un nen amb un amic entra en un conflicte i no sabran sortir sols i moltes vegades ens equivoquem, perquè ells mateixos es van coneixent i van fent grup, amb aquests petits conflictes adquireixen la capacitat d’explicar el que volen.
Intervenció a la tertúlia
-L’escola del llibre me l’imagino molt activa, amb una aula amb molt tipus de material per a que els nens siguin capaços de manipular tot tipus de coses.
-La mestra me l’imagino molt atenta amb els nens, preparant activitats noves amb els infants per poder així crear-los noves experiències i vivències, fer que tinguin contacte amb diferents coses i ambients.
-El dia a dia per els nens ha de ser tot una aventura, això fa que els nens s’agafin amb ganes anar a l’escola i el aprenentatge sigui millor i més divertit.
-L’estat d’ànim dels nens d’aquesta escola és molt probable que sigui molt agradable, ja que tenen llibertats per experimentar.
-Penso que a aquestes edats necessiten fer activitats com les proposades en el llibre, ja que amb això aprenen el que cal, són molt petits per estar tots els dies a l’aula fent teoria, no cal agobiar als infants sinó anar traçant diferents vies per anar ensenyant-los de tot una miqueta, que és vagin descobrint a ells mateixos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada